Kaloricka bilance

Kalorická bilance

► Proč je nutné chápat (a respektovat!) při hubnutí kalorickou bilanci⚖️, i když si kalorie ve stravě sami nepočítáte anebo dokonce patříte mezi odpůrce kalorické bilance?

 

► Snad od začátku, co se cca 15 let věnujeme zdravé a sportovní výživě, se nás opakovaně ptají kamarádi, rodina, klienti i čtenáři, zdali je nějaká konkrétní potravina či jídlo zdravé anebo vhodné na hubnutí. Jistě se s tím setkal každý, kdo se profesně věnuje výživě. Problém je ale ten, že potraviny a jídla, která na první pohled vypadají zdravě, nemusí být automaticky vůbec vhodné pro hubnutí (a občas nejsou ani zdaleka tak zdraví prospěšné, jak na první pohled vypadají). Podívejte se na jednoduchý příklad na obrázku.

 

► Většina lidí, kteří chtějí na léto zhubnout do plavek, by si někde v centru města ke svačině jako vhodnější alternativu hamburgeru a hranolek z fast-foodu jistě vybrala raději mrkvový dort a green tea latte. (A pochlubili se tím rovnou na Instagramu, jak se drží dietního režimu a stravují se za všech okolností zdravě). Protože latte je zelené a mrkvový dort je přece z mrkve, že?

 

► Ne. I když je green tea latte ze známého řetězce skutečně zelené a mrkvový dort skutečně obsahuje (mimo jiné) mrkev, tato malá a na první pohled “zdravá” svačina ve skutečnosti obsahuje VÍCE ENERGIE než dvojitý cheeseburger s hranolkami a ledovým čajem z “mekáče”. Jinými slovy, tato „zdravá“ svačina Vám bude hubnutí sabotovat ještě více než dvojitý cheeseburger s hranolkami . Někoho jistě napadne, že je ale přece daleko zdravější si dát ultra-zpracovanou potravinu zelené barvy a s podílem mrkve, než ultra-zpracovanou potravinu smaženou na rostlinném oleji. Pro zdraví možná (a v tomto případě s hodně přimhouřenýma očima), ale zdraví a hubnutí jsou zkrátka dvě odlišné perspektivy.

 

► Ideální redukční dieta je samozřejmě taková, která je současně zdravá i efektivní na hubnutí a obsahuje zdraví prospěšné potraviny s vyloučením/omezením těch průmyslově zpracovaných. A zároveň si v průběhu této diety lidé vytvoří i nové a vhodnější nutriční návyky.

 

Proto se nenechte zmást šarlatány, kteří Vám budou tvrdit, že kalorický deficit není potřebný pro hubnutí anebo že model kalorické bilance je “podvod potravinářského průmyslu”. Naučte se při hubnutí orientovat v tom, kolik energie (alespoň přibližně) obsahují různé potraviny a jídla, a také chápat, že i když je něco zelené nebo to obsahuje mrkev, automaticky to neznamená, že to obsahuje méně kalorií než takový cheeseburger s hranolkami anebo že je to automaticky zdraví prospěšné.

 

 
 

Rádi bychom Vás pozvali na víkendové
on-line semináře o výživě a potravinách,
které se uskuteční již tuto sobotu a neděli.

 

17. 4. / 14:00–18:00 / Jak si sestavit vyvážený jídelníček bez extrému

  • Zaměříme se na změnu stravovacích návyků, nastavení denního energetického příjmu, energetický deficit, množství živin, časování jednotlivých chodů, rozložení energie do jednotlivých chodů a mnoho dalších témat, které v souvislosti s nastavením jídelníčku otevřeme.

 

18. 4. / 14:00–18:00 / Jak správně nakupovat a vybírat potraviny

  • Při pohledu na složení a tabulku nutričních hodnot bychom měli hned vědět, na jaké informace se dívat, abych rozeznali potraviny, které jsou v našem jídelníčku vhodnější a které méně vhodné. Nejen kvůli hubnutí, ale i z perspektivy zdraví.

 

Jako malé poděkování za vaši přízeň
jsme si pro vás nachystali slevu 20 % z ceny vstupného.

Stačí uplatnit tento slevový kód: 2021WBJSJ4JNP569

 

 

Pokud Vás zajímá téma kalorické bilance více do hloubky, podívejte se na naše předešlé články:

Společné stanovisko odborníků: KALORICKÝ MÝTUS

Kalorický deficit – Věda vs. Adam

 

 

► A pokud se Vám článek líbil, jako vždy budeme velice rádi za sdílení, moc Vám děkujeme.



Buďte první komu dáme přednostně vědět o nových článcích.
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru ↓

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.