Společné stanovisko odborníků: KALORICKÝ MÝTUS


▶️✅ V posledních dnech se po českém internetu (znovu a zase) začaly šířit dezinformace a nepravdy o kaloriích, principu kalorického deficitu, počítání kalorií a modelu calories-in calories-out. Vzhledem k tomu, že pro podporu těchto tvrzení byly tentokrát použity mimořádně lživé, manipulativní a nepravdivé výroky (např. že takové stanovisko dnes zastávají celosvětově známí trenéři, výživoví odborníci a oficiální instituce), my – ▶️níže podepsaní◀️ – jsme se rozhodli spojit své síly a uvést tyto šířené nepravdy a dezinformace o kaloriích na pravou míru společně.

1. nepravda – “Omezování kalorií a počítání kalorií je neefektivní pro spalování tuků”

Omezování kalorií (kalorický deficit) a počítání kalorií jsou DVĚ ODLIŠNÉ VĚCI. Nikdo nemusí POČÍTAT kalorie proto, aby zhubnul, ale žádný člověk NEZHUBNE bez kalorického deficitu (ať už kalorického deficitu dosáhne omezením sacharidů a nebo tuků ve stravě, navýšením pohybových aktivit atd.). 💻 POČÍTÁNÍ kalorií v jídelníčku skutečně nemusí být pro svoji složitost a případná zkreslení tím nejefektivnějším a nejlepším způsobem, jak se dostat do kalorického deficitu a tím zhubnout a spálit tuk. Tato zkreslení jsou daná např. nepřesnými hodnotami v kalorických tabulkách potravin, individuální vstřebatelností a stravitelností různých potravin, zkreslení způsobená nepřesností rovnic a metod pro výpočet energetické bilance ⚖️ apod. Proto se doporučují alternativní a jednodušší metody počítání energetického příjmu, jako je např. počítání makroživin📊, počítání porcí🥗 aj. Člověk, který ve svém jídelníčku následně sníží příjem makroživin a sníží počet a velikost porcí přijímaného jídla samozřejmě zhubne díky tomu, že se dostane do KALORICKÉHO DEFICITU 📉 a to bez ohledu na to, že si vůbec NEPOČÍTÁ kalorie v jídelníčku. Jinými slovy, člověk se může dostat do kalorického deficitu (úpravou jídelníčku, přidáním pohybu atd.), aniž by si kalorie v jídelníčku počítal. Pokud ale někdo tvrdí, že lze snížit hmotnost a spalovat tuk BEZ kalorického deficitu díky nějaké “hormonální optimalizaci” a ještě to označuje za “kalorický mýtus”, tak buď nezná elementární základy biochemie, fyziky a možná ani samotnou definici kalorické bilance, anebo účelově lže. Zpochybňovat význam kalorického deficitu při hubnutí je stejné jako zpochybňovat gravitaci.

 

📌 „Mohu přispět komentářem, pokud se někdo pro podporu svých tvrzení ohání 14 lety praxe? U mě je to 25 let praxe a z toho 17 let práce s klienty. A za všechny tyto roky neproběhla jakákoliv redukce hmotnosti bez kalorického deficitu, ať už byla způsobena omezením libovolné makroživiny. Beru to jako důkaz a potvrzení výše uvedeného.“ Roman Maršálek – mistr světa a Evropy v bench-pressu, mnohonásobný mistr ČR v silovém trojboji a v kulturistice, osobní trenér a majitel fitness centra Dream Gym

 

2. nepravda – “Nepočítejte kalorie kvůli zkreslením v tabulkách a výpočtech, počítejte makroživiny.”

NOSITELI kalorické hodnoty v lidské výživě jsou makroživiny, konkrétně každý 1g bílkovin a 1g sacharidů obsahuje 4,1 kcal, 1g tuků pak 9,3 kcal. Upozorňovat na ZKRESLENÍ v kalorických tabulkách potravin, na individuální stravitelnost a vstřebatelnost kalorií obsažených v potravinách, případně na různý kalorický obsah různě uzrálého ovoce 🍏 apod. a současně doporučovat počítání makroživin jako přesnější metodu je přinejmenším úsměvné. Je to z toho důvodu, že obsah makroživin a kalorická hodnota spolu samozřejmě úzce souvisí, protože MAKROŽIVINY OBSAHUJÍ ENERGII VE FORMĚ KALORIÍ. Není tedy možné, aby se měnil obsah kalorií v tabulkách, rovnicích a potravinách a přitom obsah makroživin zůstával stejný! Jedinými nositeli energie ve formě kalorií jsou totiž MAKROŽIVINY (a samozřejmě také alkohol, případně některé polyoly a organické kyseliny).

 

❌ 3. nepravda – “Celosvětově známí trenéři, výživoví odborníci a instituce (jako např. Charles Poliquin a Precision Nutrition) zpochybňují efektivitu omezování kalorií pro hubnutí a spalování tuků.”

To je čistá manipulace a LEŽ. Někteří odborníci skutečně nepovažují POČÍTÁNÍ kalorií za nejvhodnější způsob kontroly příjmu energie (a doporučují např. počítání makroživin, porcí “hand portions” apod.), ale NIKDO Z NICH NEZPOCHYBŇUJE KALORICKÝ DEFICIT ani efektivitu OMEZOVÁNÍ KALORIÍ PRO SPALOVÁNÍ TUKŮ!

 

▶️ Jeden z nejúspěšnějších trenérů všech dob, CHARLES POLIQUIN, říká na svém webu o kaloriích následující: „Shifting the focus from calorie counting does not mean calories don’t matter. Calorie intake does matter. AN ENERGY DEFICIT IS NECESSARY TO LOSE BODY FAT. But we know from practical experience (and research) that a deficit results more from qualitative distinctions (eating more protein and vegetables) than conscious attempts at controlling our intake. We should not be focusing on hopelessly cutting calories but on trying to improve the quality of the food we eat. By planning meals around vegetables, nuts, fruit, beans, meat, fish, and eggs, you make “eating less and moving more” a possibility.“

 

▶️ Celosvětová autorita PRECISION NUTRITION (desítky tisíc certifikovaných trenérů, téměř půl milionu fanoušků na FB) zastává následující: “Someone recently suggested that PN was „stridently anti-calorie“. NONSENSE. So here’s Dr. John Berardi clarifying exactly what we are. First, WE BELIEVE ENERGY BALANCE IS THE ONLY DETERMINANT OF WEIGHT GAIN OR LOSS. Simple sounding, I know. Might even sound simplistic. But it’s not. Yes, I know a lot of you are ready to tear my head off because of: hormones, sleep, stress and other lifestyle factors. But here’s the thing: Those factors (hormones, sleep, stress, etc) all exert their effect on body change by ultimately influencing intake or output.” Celý příspěvek si můžete přečíst kliknutím ZDE.

 

▶️ Jaké další světově známé osobnosti, odborníci na výživu a trenéři UZNÁVAJÍ KALORICKÝ DEFICIT A POTŘEBU OMEZENÍ KALORIÍ PRO SPALOVÁNÍ TUKŮ? 🎓 Vedle Charlese Poliquina a dr. Johna Berardi to jsou např. Alan Aragon, PhD Eric Helms, PhD Brad Schoenfeld, PhD Layne Norton, Martin MacDonald, Lyle McDonald, Kevin Hall, dr. Jose Antonio, Nick Tumminello, PhD Bret Contreras, PhD Mike Israetel, Sohee Lee a mnoho dalších🏋️‍♂️. Také celosvětově známé trenérské platformy jako např. Fitbot, Training peaks, My Fitness Pal💻 aj. používají striktně práci s kaloriemi pro atlety světových úrovní i širokou veřejnost.

 

📌 “Rád bych reagoval na argument, že obmedzovanie kalorií na spaľovanie spochybnuje Margit Slimáková, ktorá má 45 000 fanúšikov na FB. Kde ako dôveryhodnosť bol použitý fakt o počte fanúšikov. Ja som napríklad spolumajiteľ BodyWorld s 80 000 fanúšikmi na FB, moje meno sa spája s hybridnou prípravou vrcholových atlétov či už crossfite, military alebo ultrabehu. Za viac ako 20 rokov praxe som pracoval so 100-kami športovcov. Navyše som pod záštitou Alexa Viadu a jeho Complete Human Performance. Ignorovať zákon zachovanie energie a kalorický deficit znamená kompletne ignorovať modernú dobu a výskum. Vysoký počet fanúšikov neznamená, že má daný člověk automaticky pravdu, pretože 45.000 fanúšikov má dnes hocijaká instagramová/facebooková modelka.”Martin Horniak, tréner a spolumajiteľ BodyWorld.

 

️ 4. nepravda – „Model Calories-IN Calories-OUT je podvod potravinářského průmyslu“

CICO model není žádný podvod potravinářského průmyslu a “kalorický mýtus”, ale je to ZÁKON FYZIKY (konkrétně termodynamiky), který platí pro všechny živé organismy. Celkové množství energie (tj. kalorií) v jídelníčku a vhodné nastavení energetické bilance (pozitivní, negativní či vyrovnané) má zásadní vliv pro úspěch každého výživového systému a dosažení individuálních cílů🎯. Pokud chceme zhubnout, MUSÍME být v kalorickém deficitu, aby došlo k poklesu hmotnosti a spalování tuků. Pokud chceme nabírat, MUSÍME být v kalorickém nadbytku. Samozřejmě, že to Z ČEHO budeme hubnout v kalorickém deficitu (anebo CO budeme nabírat v kalorickém nadbytku) – zda TUK anebo SVALY – samozřejmě závisí na vhodném TROJPOMĚRU MAKROŽIVIN 📊 (především dostatek bílkovin a vhodný příjem sacharidů a tuků) i na KVALITĚ PŘIJÍMANÝCH POTRAVIN 🥩🥑🥦(převaha nízkoglykemických a průmyslově co nejméně zpracovaných potravin, vhodných tuků, omezení cukrů apod.) i na dalších faktorech jako jsou vhodné pohybové aktivity 🏋️‍♀️(silový trénink, aerobní aktivity, pohyb mimo trénink atd.). Stejně tak hraje roli i vhodné načasování jídel (vzhledem k životnímu stylu, pracovnímu vytížení a druhu pohybových aktivit) i užívání suplementů 💊(“nakopnutí” do intenzivního tréninku v dietě, vyšší podíl využívání energie z tuků při pohybové aktivitě apod.). Všechny tyto faktory významně ovlivňují UDRŽITELNOST redukční diety (tj. udržitelnost kalorického deficitu po žádoucí dobu), udržitelnost dosažených výsledků po skončení diety i ZDRAVÍ člověka❤️. Nicméně, v žádném případě nejsou nadřazené energetické (kalorické) bilanci⚖️. Např. pokud budete 100% dodržovat paleo výživu, ale celkově NEBUDETE v kalorickém deficitu (např. kvůli příliš vysoké konzumaci kvalitních ořechových másel🌰🥜), NEZHUBNETE, přestože Váš jídelníček mohou tvořit samé “zdravé” a průmyslově minimálně zpracované potraviny.

 

📌 “Tvrdit, že energetická bilance nemá význam, je podobně nesmyslné, jako tvrdit, že dům bude stát bez základů. Já sám jsem vždy kladl důraz na další hlediska ovlivňující výkonnost, jako je příjem kvalitních zdrojů živin a manipulace s jejich poměry. Můj názor je ale takový, že pokud někdo tvrdí, že pracovat s jednou ze základních proměnných, a tím myslím energetickou bilancí, je přežitek, tak buď se jedná o cílenou demagogii anebo prostě nevzdělanost. Osobně si myslím, že se jedná o cílené zavádění, s cílem se zviditelnit.”Pavel Samek, uznávaný český specialista na výživu a především doplňky výživy s 25 lety praxe

 

▶️ Pokud se Vám celý článek líbil a chcete nám pomoci s vyvrácením lží, manipulací a nepravd v oblasti výživy, budeme velice rádi za sdílení💻📱. Moc Vám děkujeme!

 


  • Ing. Bc. Lukáš Roubík – hlavní autor knihy Moderní výživa ve fitness a silových sportech, spoluzakladatel Institut Moderní Výživy, absolvent Lékařské fakulty MU (výživa) a FBMI ČVUT (biomedicínské inženýrství), 2x mistr ČR v kulturistice (dorost, junioři), předseda Trenérsko-metodické komise a mládeže Svaz kulturistiky a fitness ČR v letech 2010-2018
  • Miloslav Šindelář – spoluautor knihy Moderní výživa ve fitness a silových sportech, spoluzakladatel Institut Moderní Výživy, přednášející v trenérské škole 1. třídy FTVS UK a lektor v akreditovaném kurzu „Poradce pro výživu“ trenérské školy Ronnie.cz, student 1. lékařské fakulty UK v oboru Nutriční terapeut
  • Martin Šturc – Precision Nutrition Level 1 a 2 certifikovaný coach, Martin Šturc – Habit Based Nutrition Coaching, online nutriční a fitness poradenství se specializací na tvorbu nových návyků, přednášky o výživě a psychologii změny
  • Bc. Andrea Jakešová – absolventka oboru Nutriční terapeut (1. LF UK), klinická nutriční terapeutka Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, spoluzakladatelka výživové poradny Ne hladu – konzultace stravovacích návyků a tvorba dietních plánů, přednášky o výživě
  • Ing. Mgr. Veronika Pourová – absolventka oboru Nutriční specialista (1. LF UK) a technologie potravin (VŠCHT), spoluzakladatelka výživové poradny Ne hladu, výzkumný pracovník ve Výzkumném ústavu potravinářském Praha
  • Martin Barna – spoluzakladetel Effective Fitness Training & Motivation, online výživový coaching, přednášky o výživě a fitness, fitness trenér a autor videokurzu o výživě a fitness Be Effective
  • MUDr. Jiří Hrabák – majitel a vedoucí zubní lékař Estea Dental Practice – Příbram, primář a vedoucí lékař – Stomatologie Vyhlídka (Praha 5), 20 let vlastní praxe ve fitness, zabývá se sportovní výživou a problematikou dopingu, o které přednáší v trenérské škole Ronnie.cz
  • Roman Maršálek – mistr světa a Evropy v bench-pressu, mnohonásobný mistr ČR v silovém trojboji a v kulturistice, osobní trenér a majitel fitness centra Dream Gym
  • Martin Horniak – hybridný tréner špecializácia crossfit, military a ultrabeh, spolumajiteľ BodyWorld .sk a .cz, online nutričné a tréningové poradenstvo, zakladateľ FTR Training, prednášky a semináre venované hybridnému trénovaniu a výžive pre jednotlivé športové ciele, absolvent Level 1 a 2 Hybrid Athlete vedené Alexom Viadom, Complete Human Performance, študent Precise Nutrition Level 1
  • Pavel Samek – uznávaný český specialista na výživu a především doplňky výživy s 25 lety praxe, osobní trenér a produktový specialista firmy Prom-in, bývalý závodník v kulturistice a fitness s tituly mistra Čech a vicemistra ČR, který se dodnes udržuje ve špičkové formě
  • Marek Elis Elias – osobní trenér, trenér kulturistiky a fitness, instruktor Fit boxu, Marek Eliáš – Personal and Bodybuilding Trainer, v oboru od roku 1996



Buďte první komu dáme přednostně vědět o nových článcích.
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru ↓

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.