Kalorický deficit – Věda vs. Adam

▶️ Ačkoliv se to může zdát neuvěřitelné, stále ještě i v dnešní době se najde mnoho lidí, kteří zpochybňují nutnost kalorického deficitu pro hubnutí🤔. Na našich přednáškách🎤 se setkáváme s tím, že zdaleka nejčastějším argumentem proti kalorickému deficitu (a CICO modelu) je tvrzení, že energetický příjem i výdej je velmi obtížné SPOČÍTAT⚖️, a proto je celý koncept kalorií nesmysl🤷‍♀️🤷‍♂️.

 

 Jak jsme si ale podrobně vysvětlili v našem rozsáhlém článku na téma kalorie ze září: Společné stanovisko odborníků: Kalorický mýtus
▶️ Omezování kalorií (kalorický deficit) a počítání kalorií jsou DVĚ ODLIŠNÉ VĚCI◀️. Nikdo totiž nemusí POČÍTAT kalorie, aby se dostal do kalorického deficitu a zhubnul, ale NIKDO NEZHUBNE BEZ kalorického deficitu. Jak se dostat do kalorického deficitu BEZ POČÍTÁNÍ KALORIÍ? Naprosto jednoduše např. počítáním a omezováním makroživin v jídelníčku (především sacharidů anebo tuků🍞🥓), snížením velikosti porcí všech zkonzumovaných jídel🍛🍲, omezením konzumace ultra-zpracovaných průmyslových potravin 🍕🥯(které mají zpravidla velmi vysokou energetickou denzitu, ale nízkou nutriční hodnotu), či omezením času konzumace potravin (samotným snížením času konzumace potravy z cca 16 hod za den na 4 hodiny za den, resp. z 5 jídel na 1-2 jídla dochází zpravidla u drtivé většiny lidí k poklesu celkového kalorického příjmu i bez jakéhokoliv počítání kalorií/makroživin/porcí). Způsobů, jak snížit kalorický příjem📉 i bez přesného počítání kalorií je opravdu MNOHO a na principu vytvoření kalorického deficitu funguje KAŽDÁ existující redukční dieta 😄

⬇ Více v infografice v článku: Jaké redukční diety skutečně fungují?

 

Jakým způsobem fungují

 

 Zastavme se ale dnes podrobněji u nejčastějšího argumentu z úvodu článku, že kalorický deficit na hubnutí je nesmysl PROTO, že kalorický příjem a výdej je OBTÍŽNÉ SPOČÍTAT⚖️. Ano, je skutečně pravda, že v případě kalorického příjmu dochází ke zkreslením při výpočtu kvůli odchylkám v kalorických tabulkách potravin🗓📊 a každý člověk může různé potraviny různě efektivně trávit 🧬apod. Na straně energetického výdeje zase může docházet k velkým zkreslením při odhadu pohybových aktivit🚴‍♀️ – jaký je přesný kalorický výdej při mém hodinovém tréninku v posilovně o 20 pracovních sériích na prsa? A jaký při tréninku 20 sérií na nohy🏋️‍♂️? Ano, ke zkreslením samozřejmě může nade vší pochybnost docházet a výpočet není snadný. ▶️ALE ODKDY něco neplatí jen proto, že je obtížné to přesně spočítat?◀️ Neplatila snad ve středověku ⚔️gravitace jen proto, že gravitační zákony byly formulovány až o několik století později? Anebo neplatí snad gravitace dnes, kdy tyto zákony sice už známe, ale výpočet pořád není snadný? Abychom např. vypočítali, jak daleko doletí vystřelený šíp 🏹, musíme znát váhu šípu, sílu, kterou je vystřelen, úhel vystřeleného šípu, směr a sílu větru, aerodynamiku a tření ve vzduchu apod. Ano, výpočet to není snadný🤔. Lze snad ale říci, že kvůli obtížnému výpočtu trajektorie vystřeleného šípu neplatí celá gravitace? Anebo, že snad gravitace neplatila ve středověku? Zpochybňovat význam kalorického deficitu při hubnutí je ale úplně stejné jako zpochybňovat gravitaci.

 

🏁📚 Pokud totiž někdo tvrdí, že lze snížit hmotnost a spalovat tuk BEZ kalorického deficitu pouze díky jakémukoliv “magickému” postupu jako je např. “hormonální optimalizace”, “odkyselení organismu” či “detoxikace” (a ještě energetickou bilanci posměšně označuje za “kalorický mýtus”), tak buď nezná elementární základy biochemie a fyziky anebo účelově lže🤦‍♀️🤦‍♂️. Kalorický deficit📉 je pro hubnutí NEZBYTNÝ a je to potvrzené stovkami vědeckých studií. Přitom pro hubnutí vůbec nezáleží na tom, zdali si kalorie počítáte anebo ne a zdali kalorického deficitu dosáhneme pomocí LCD, LFD, TRF, vyřazením UZPP či čehokoliv jiného.

 

▶️ Pokud se Vám článek líbil, jako vždy budeme velice rádi za sdílení💻📱 , moc Vám děkujeme 🙂



Buďte první komu dáme přednostně vědět o nových článcích.
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru ↓

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.