Protein po tréninku a dezinformace

Jak je to ve skutečnosti s proteinem po tréninku? A jak vzniká informační chaos ve sportovní výživě v přímém přenosu?Jak je to ve skutečnosti s proteinem po tréninku? A jak vzniká informační chaos ve sportovní výživě v přímém přenosu?

 

Pokud jste četli naši knihu nebo byli na některé z našich přednášek nebo kurzů, tak jistě víte, že jako jeden z velkých zdrojů informačního chaosu uvádíme negativní vliv různých celebrit, které se díky své sledovanosti vyjadřují k výživě nebo cvičení. Podívejte se, jaké informace včera prezentovala absolutní mistryně ČR v bikiny fitness, které odporují základní fyziologii lidského těla a tréninkové zátěže. Vzhledem k tomu, že tento status má v době vydání článku 3700 “lajků” na Instagramu a za 24 hod nám od Vás přišlo bezmála 50 dotazů na protein po tréninku, rádi bychom tyto dezinformace vyvrátili.

 

✘ “Tělo hnedka po tréninku je schopný přijmout jen sacharidy,…, protein složitě přeštěpí na sacharidy, takže to tělo ještě zatížíme. Tělo je schopný zpracovat ten protein až když je v klidu.”

 

Protein po fitness tréninku tělo nezatíží, ale dle obrovského množství vědeckých studií naopak vhodně stimuluje proteinovou syntézu (MPS), navozuje anabolické procesy a zlepšuje i regeneraci. Díky výborné stravitelnosti dnešních proteinů (např. syrovátkových CFM, ISO, Hydro apod.) jsme schopni vstřebat naprostou většinou živin i přes snížený průtok krve trávicí soustavou bezprostředně po tréninku.

 

“Vědecké důkazy ukazují, že strategická výhoda užívání proteinových syrovátkových proteinů bezprostředně po tréninku podporuje svalovou proteosyntézu, pozitivní dusíkovou bilanci a nakonec vede i k budování nové svalové hmoty (hypertrofii).”Prof. Stuart Phillips PhD.

 

 

✘ “Na tréninku trháme a škubeme svalová vlákna a jak se ten sval hojí (svalovka), tak na něm vlastně vzniká jizva a ta jizva dělá ten objem toho svalu.”

 

Sval se regeneruje díky satelitním buňkám a zvýšené expresi svalových proteinů. Pokud by tréninkem ve svalech vznikaly jizvy (tj. vazivová tkáň), sval by ztratil svoji původní funkci se zkracovat a nemohli byste s ním hýbat. Vazivová tkáň nemá stejné funkce jako svalová tkáň, jsou to 2 odlišné tkáně lidského těla.

 

Objem svalů dělají především glykogenové zásoby a na ně navázaná voda ve svalových buňkách (sarkoplazmatická hypertrofie).

 

 

 

Tento příspěvek je bohužel smutným příkladem toho, že i když je někdo absolutní mistr ČR a má velký dosah na sociálních sítích, automaticky to nemusí znamenat, že má elementární znalosti o fyziologii, tréninku či sportovní výživě a je způsobilý k tomu radit jiným lidem. Je velmi smutné (a zdraví nebezpečné), pokud pak takoví lidé skutečně ve velkém rozesílají jídelníčky. Zároveň to bohužel může vrhat špatné světlo na jiné úspěšné závodníky a závodnice, kteří jsou ale současně velmi kvalitní trenéři či výživoví poradci s odpovídajícím vzděláním a dlouholetou praxí.

 

Každý se samozřejmě může mýlit a dopustit chyby, ale pokud na ni někdo upozorní, je nešťastné, když taková “celebrita” reaguje tím, že tyto příspěvky maže, v komentářích nabízí ostatním lidem jídelníčky a vše komentuje slovy “koukaj všichni, hahá to je zábava, to mě baví”. Díky tomu působí celý tento status dojmem, že tyto nepravdivé informace jsou šířeny záměrně, aby vyvolaly kontroverzi a zvýšily dosah na soc. sítích. A to bohužel bez jakékoliv osobní odpovědnosti vůči lidem, kteří se podle těchto rad mohou začít skutečně řídit. A před takovým jednáním je třeba velmi důrazně varovat.

 

Pokud se Vám článek líbil, jako vždy budeme velice rádi za sdílení, moc Vám děkujeme 🙂

 

 

Zdroje:

 

CAMPBELL, Bill, et al. International Society of Sports Nutrition position stand: protein and exercise. Journal of the International Society of Sports Nutrition, 2007, 4.1: 8.
url: https://jissn.biomedcentral.com/articles/10.1186/1550-2783-4-8#Sec6

 

PHILLIPS, Stuart M. The science of muscle hypertrophy: making dietary protein count. Proceedings of the nutrition society, 2011, 70.1: 100-103.
url: https://www.cambridge.org/core/journals/proceedings-of-the-nutrition-society/article/science-of-muscle-hypertrophy-making-dietary-protein-count/F0E5C7D9AA3C5385287C806EE504E18E

 

TIDBALL, James G. Mechanisms of muscle injury, repair, and regeneration. Comprehensive Physiology, 2011, 1.4: 2029-2062.
url: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23733696

 

 

 

Fenoménu celebrit ve výživě jsme se věnovali už v našem květnovém článku, kdy vědci z Velké Británie varovali před vlivem influencerů, kteří ve velkém poskytují rady k výživě, ale přitom většina z nich prezentuje nepravdivé a neseriózní informace.

 

► Více v našem starším článku:

 

Influenceři a jejich blogy o výživě



Buďte první komu dáme přednostně vědět o nových článcích.
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru ↓

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.