Krádež jména a fotek! Pozor na podvodné produkty

! aktualizace 28. 10. 2021

Bohužel jsme se stali obětí virtuálních „šmejdů“! Dejte si na internetu a sociálních sítích velký pozor na zcela podvodné reklamy na podvodné produkty na hubnutí anebo podporu Vašeho zdraví! S vysokou sledovaností roste bohužel i riziko, že fotografie a jména známých osobností mohou být zneužity podvodníky pro prodej podvodných produktů, se kterými tyto známé osobnosti nemají vůbec nic společného. V minulosti se to stalo několikrát Ing. Petrovi Havlíčkovi, MUDr. Kateřině Cajthamlové a nedávno dokonce i prof. Janu Pirkovi, jejichž jména a fotografie byly bez jejich vědomí použity k propagaci podvodných preparátů. Během posledních týdnů se tyto nekalé praktiky staly bohužel i nám, kdy byly ze sociálních sítí Lukáše Roubíka ukradeny zveřejněné fotografie, které byly následně použity podvodníky k propagaci podvodného produktu na hubnutí na sociálních sítích a webových stránkách. V tuto chvíli evidujeme zneužití na více než 10 podvodných stránkách na facebooku, odkud jsou placené příspěvky o podvodném produktu na hubnutí sponzorované. Odkazy z těchto reklam pak vedou na web neidentifikovatelného prodejce podvodného produktu, který se zde snaží získat Vaše telefonní číslo.

 

Prosíme vás, pomozte nám nahlásit podvodný obsah ZDE

 

 

VELMI DŮRAZNĚ SE OD TĚCHTO REKLAM A PRODUKTŮ DISTANCUJEME, NEMÁME S NIMI NIC SPOLEČNÉHO A JEDNÁ SE O PODVOD A KRÁDEŽ NAŠICH FOTEK A ZNEUŽITÍ DOBRÉHO JMÉNA NEZNÁMÝMI PACHATELI!

 

 

Vzhledem k tomu, že se ve světě výživy, hubnutí a zdravého životního stylu nejedná zdaleka o první ani poslední zneužití známých odborníků a celebrit pro propagaci podvodných produktů bez jejich vědomí a tyto případy budou do budoucna spíše přibývat, pojďme se podrobně podívat na to, jak tyto nekalé praktiky fungují, jak tyto podvodné reklamy na podvodné produkty poznat, jak se proti tomu bránit a jak nám můžete v tuto chvíli pomoci.

 

 

1 / JAK PRODEJ PODVODNÝCH PRODUKTŮ FUNGUJE?

 

Hned na úvod si musíme uvědomit, že v případě podobných podvodných reklam se nejedná o konkrétní fyzické osoby z ČR nebo ze Slovenska, kteří by ukradli něčí fotky a nalepili je na svůj produkt. To by byl pro naše právníky i pro Policii ČR a soud rychlý proces :). V tomto případě se bohužel jedná o další formu SPAMU, který má za cíl Vám násilně prodat nějaký podvodný, nesmyslný a neúčinný produkt a zkrátka Vás obrat o peníze. Spam známe už od počátku internetu a drtivé většině z Vás někdy přišel do emailu spam jako nevyžádaná pošta, který obsahoval podivný kostrbatý text a případně odkaz na pochybné stránky. S rozvojem informačních technologií se ale tyto praktiky stávají sofistikovanější a sofistikovanější a tím se čím dál těžší pro širokou veřejnost je rozlišit jako spam. Určitě jste na soc. sítích v posledních letech zaznamenali články typu „banky ho nenávidí, muž objevil způsob, jak pasivně vydělávat milión měsíčně“, případně produkty na prodloužení penisu a anebo právě podvodné produkty na hubnutí. Analogií těmto prodejním praktikám založených na spamu je dnes i šíření dezinformací, které fungují víceméně na stejném modelu.

 

Jak to celé funguje? Většinou se jedná o automaticky generované webové stránky se strojově sestavenými texty, obrázky a k nim přidruženými podvodnými profily na Facebooku nebo Instagramu. Dokonce i tyto sponzorované kampaně na podvodné produkty na soc. sítích jsou dnes provozované automaticky a strojově. Samozřejmě, že na samotném začátku za tím vždy stojí nějaký člověk, říkejme mu šmejd. Ten se rozhodne podnikat s nějakými podvodnými produkty pro rychlé zbohatnutí, rychlé zhubnutí, rychlé zvětšení penisu apod., které samozřejmě nefungují, ale spolehlivě Vám vyluxují peněženku. A tento šmejd následně hledá cesty, jak tyto podvodné produkty udat co největší mase lidí a k tomu je internet skvělé místo. Než tento šmejd začne prodávat, musí vyřešit důvěryhodnost těchto produktů, a tak si vybere v každé zemi autority v daném oboru (v našem případě produkty na hubnutí), které zneužije jako garanci kvality daných produktů. Díky současným technologiím stačí těmto šmejdům zvolit geografickou oblast (daný stát, např. ČR a Slovensko) a téma kampaně (např. produkty na hubnutí) a následně dobře nakonfigurovaný algoritmus (bot) se o vše automaticky postará.

 

Bot provede analýzu klíčových slov pro danou oblast, aby zjistil, jakými dotazy vyhledávají uživatelé produkty a služby v dané oblasti (např. „rychlé hubnutí“, „zhubnout břicho“ apod.) a jaké autority v této oblasti sledují. Není tedy žádnou náhodou, že těmto podvodným reklamám v oblasti výživy čelil v minulosti několikrát Ing. Petr Havlíček, MUDr. Kateřina Cajthamlová a teď i Lukáš Roubík. Bot tedy v tuto chvíli ví, v jakém státě, jakým jazykem a na základě jakých klíčových slov a osobností celou kampaň postaví. Zaregistruje si doménu, na které bude provozovat hosting s webem, kde bude prodávat podvodné produkty. Udělá to ale chytře, aby majitele domény nešlo snadno dohledat. V případě podvodných reklam, kde byly zneužity fotografie Lukáše Roubíka, byla jedna doména založená na kontakt z Bahamských ostrovů a další jsou registrované v USA s možností skrýt majitele domény. K této doméně pak bot přikoupí ještě i hosting zase z nějaké jiné země apod.

 

V tuto chvíli má bot už doménu i hosting s neidentifikovatelným původem a nyní na tomto webu strojově vystaví obsah webu na základě klíčových slov. Jistě si vzpomenete na vtipné e-maily (spam) s texty jako „Ahoj, jsem Ronaldinho a jsem Tebe vzdaleny bratrance, zemrela teta a mas tu jmeni v hodnota milion dolaru, staci mi napises telefon“. V tomto ohledu se algoritmy stále zdokonalují a někdy už téměř nejde rozeznat uměle strojově vytvořený text od skutečného. Tyto algoritmy si totiž v rámci úvodní analýzy „nascrapují“ obsahy webových stránek a osobností v dané oblasti, odkud si postahují reálné věty, fotky a texty od daných osobností, které jsou však vytřené z kontextu a různě přeházené, jak se jim to hodí do prodejního scénáře. A je to, bot vytvořil „krásnou prodejní webovou stránku“, kam začne lidi odkazovat z reklam na sociálních sítích a slibovat jim zázračné zhubnutí nebo rychlé zbohatnutí. Samozřejmě, že tento bot vytvořil automaticky i fanouškovské profily, recenze zákazníků, stránku na Facebooku i připojené reklamní účty, odkud spouští reklamy na podvodné produkty a směřuje lidi ze sociálních sítí na podvodný web. V našem případě vedla reklama s ukradenou fotkou Lukáše na web, kde jsou použité fotografie i dalších známých osobností, jako je např. Lucie Borhyová, MUDr. Kateřina Cajthamlová pro dodání důvěryhodnosti, přičemž ani jedna z těchto osob s tímto produktem na hubnutí samozřejmě nemá absolutně nic společného.

 

 

2 / JAK POZNAT PODVODNÉ REKLAMY NA PODVODNÉ PRODUKTY?

 

 

Na podvodný obsah by Vás měly hned na první pohled upozornit nereálná a podvodná reklamní tvrzení, která vycházejí z nejčastěji vyhledávaných klíčových slov na internetu. V oblasti redukčních diet a hubnutí to jsou např. „zhubnout břicho, spálit tuk“ apod. V našem případě bylo v každé verzi podvodné reklamy tvrzení „Tlusté břicho během týdne zmizí“ a text příspěvku zněl „Nápoj, který roztaví tuk jako máslo.“. Lišily se jen použité fotky na pozadí sponzorovaných příspěvků, na které boti vložili fotku Lukáše Roubíka ukradenou z jeho osobního Instagramu. V tomto konkrétním případě je možná pro většinu lidí na první pohled patrné, že na neohrabaném výřezu nekvalitní fotky ukradené z Instagramu „něco nesedí“ a kdyby Lukáš nebo jiní odborníci a celebrity propagovali nějaký produkt, jistě by v dnešní době měli profesionální produktové fotky s daným produktem z ateliéru. Nicméně na tomto místě musíme varovat, že jsme sami viděli v minulosti mnohem „kvalitněji“ udělanou podvodnou reklamu s Ing. Petrem Havlíčkem, kde byla použita kvalitnější fotka i grafika, a proto podvodná reklama nebyla poznat hned na první pohled, ale bylo to jasné teprve až po rozkliknutí a přečtení článku. Tedy alespoň nám…

 

Další, co by Vás mělo varovat, je facebooková stránka, ze které je reklama spuštěna, což poznáte jedním kliknutím. Je to oficiální facebooková stránka nějaké společnosti (např. výrobce či prodejce doplňků výživy) s tisícovkami sledujících anebo se na první pohled jedná o podvodnou a zcela prázdnou FB stránku s nesmyslným a nesouvisejícím názvem? V našem případě jsme zachytili více než 10 podvodných stránek na Facebooku, odkud byly placené příspěvky s ukradenou fotkou Lukáše sponzorované. Jejich názvy byly např. „Dragini lite“, „Free lite“, „Nice lite“, „Vitlaro Pagesta“, Rovilarka Pagesta“, Romlavitka Pagesta“ a další. Všechny tyto podvodné FB stránky založené boty jsou úplně prázdné bez jakýchkoliv příspěvků, některé dokonce i zcela bez profilových fotografií a všechny měly maximálně 1-5 fanoušky. Některé z těchto facebookových stránek byly zrušeny ještě během psaní tohoto článku.

 

Třetí věc, která by Vás měla varovat před podvodným obsahem, je odkaz na webovou stránku, který nezačíná názvem žádného tuzemského nebo zahraničního eshopu s doplňky výživy, ale zpravidla se jedná o velmi dlouhý odkaz se zkomoleným či zcela nahodilým názvem domény apod. Nicméně i v tomto směru jsou už dnes podvodníci sofistikovanější a snaží se napodobovat odkazy známých firem a produktů nepatrnou změnou v názvu anebo ve tvaru domény. Např. v našem případě vede podvodná reklama na web ve tvaru script.google.com/macros, který může v někom vzbudit dojem, že se jedná o web na doméně známé společnosti Google. Co na tom, že skutečný Google toto rozpoznal a přidal hned nahoru na stránku šedý proužek s textem „Tuto aplikaci nevytvořila společnost Google, ale jiný uživatel.“ Samotný odkaz podvodného webu je tak dlouhý, že zabírá 7 řádků v messengeru, když ho chcete někomu zaslat. Opět i tohle by Vás mělo varovat.

 

Odhalit spolehlivě podvodný obsah a podvodné produkty můžete díky přečtení samotného textu na podvodném webu. Jak jsme si vysvětlili výše, toto nepsal žádný člověk, ale jedná se o strojově (automaticky) napsané texty. Pokud vidíte texty jako „tohoto muže banky nenávidí, odhalil jednoduchý způsob, jak vydělat miliony“ anebo „odhalil jednoduchý způsob, jak zhubnout 30 kg za měsíc“, tak vždy zpozorněte. V našem případě se v textu na podvodném webu uvádí hned v nadpisu: „Lukáš Roubík odhalil tajemství hubnutí a srazil celé odvětví na kolena“. Pevně věříme, že snad úplně každý díky takovému nadpisu rychle chápe, že se jedná o podvod. A pokud ne, tak v textu se dále uvádí „Lukáš Roubík nám řekl, proč je považován za nejlepšího hollywoodského odborníka na výživu. Lukáš Roubík je právě ten Czech, který pomohl mnoha hvězdám zhubnout.“ Pokud byste nevěděli, že Lukáš Roubík nikdy nepracoval s nikým z Hollywoodu, tak snad podvod poznáte nejpozději ve chvíli, kdy narazíte na první věty, které nejsou správně česky. V článku pak samozřejmě nechybí ani výmysly, že produkt na hubnutí způsobuje úbytek tuku 7 kg za 7 dní a 25 kg za měsíc apod.

 

A konečně, dejte si pozor na vymyšlené (strojově napsané) recenze zákazníků anebo použití fotek známých osobností a log známých společností v podvodném článku. V našem případě bylo hned na začátku článku zneužito logo Cosmopolitan (který s tímto nemá také nic společného), v článku vidíte kontextové fotografie osobností, jako je Lucie Borhyová, MUDr. Kateřina Cajthamlová a další (kteří s tímto produktem nemají nic společného) a na závěr jsou zcela vymyšlené a strojově napsané recenze neexistujících zákazníků: „Rozhodla jsem se objednat to pro matku a nikdo mě nezastaví (Nikola)“, „Soused chválí, mluví o tom 2 týdny, ztratil 8 kg a cítil se perfektně (Aneta)“ a nejvtipnější „Piju to měsíc. Nejdřív jsem tratila 18 kg! Kůže se nerozšířila. Tuk jde nejdříve tam, kde je to nezbytné. (Bohumila)“. V reakcích dokonce nechybí ani srovnávací fotka údajné zákaznice, která je opět ukradená ze sociálních sítí.

 

Poslední věc, díky které poznáte podvodný obsah, je pak naprostá absence jakýchkoliv kontaktů, nelze identifikovat výrobce ani prodejce produktů, autory tohoto webu, nikde nejsou obchodní podmínky, způsob dopravy apod. Ale i zde dejte velký pozor, narazili jsme na strojově vytvořené stránky s tímto produktem na hubnutí, kde byly dokonce i rozsáhlé obchodní podmínky (které při přečtení nedávaly smysl) a kontakt na neexistující společnost v Polsku. Mimochodem, stejné subjekty, které stojí za touto podvodnou reklamou na podvodný produkt na hubnutí, jsou velmi pravděpodobně ty stejné, které na českém internetu nabízí nejmenovaný produkt na prodloužení penisu.

 

 

 

3 / JAK SE PROTI PODVODNÝM REKLAMÁM A NEKALÝM PRAKTIKÁM BRÁNIT?

 

Bránit se proti těmto nekalým praktikám a podvodným reklamám právní cestou bývá bohužel prakticky nemožné právě kvůli výše popsanému složitému systému propletence různých firem a subjektů, kde se zodpovědnost přelévá do ztracena. Samotný produkt totiž vždy vyrábí úplně jiná firma, která jej pouze „někomu“ přeprodá a daný subjekt s tím začne obchodovat, ale doména k internetovému obchodu vlastní zase jiný subjekt, hosting další subjekt, reklamní účet na Facebooku zase jiný subjekt a tak skoro donekonečna. Tuto zkušenost popsal pro Blesk.cz i Petr Havlíček v článku ze 7. ledna 2021, který se tuto situaci snažil v minulosti řešit a prodejce kontaktovat: „To je prakticky nemožné. Žádný kontakt, na který byste byli schopni se dovolat, na jejich stránkách nenajdete, je to klasický model: v jedné zemi se výrobek vyrábí, sídlo firmy je v jiné zemi a faktura vám přijde z daňového ráje. Nezneužili jen moji tvář a jméno, ale i další výživáře, lékaře, ale třeba i některé populární zpěvačky.“ Podobnou zkušenost má bohužel i prof. Pirk, k jehož případu se vyjádřila i ČOI: „Uvedené webové stránky zneužily jméno slavného českého kardiochirurga. Jako provozovatel webu není uveden nikdo, stránky jsou tedy zcela anonymní a spotřebitel neví, s kým uzavírá kupní smlouvu a vůči komu může nárokovat svá práva.“

 

Proto jediná současná obrana je zvyšovat povědomí o těchto spammerských praktikách, které se netýkají jen podvodných produktů na rychlé hubnutí, rychle zbohatnutí, prodloužení penisu a nekonečnou erekci, ale analogicky bohužel i dezinformačních kampaní po celém světě. Konkrétně nám ale můžete výrazně pomoci nahlášením podvodného obsahu na Facebooku (viz návod níže) a tím upozornit danou sociální síť na závadný obsah. Pokud podvodný obsah získá více nahlášení (mělo by stačit několik desítek nahlášení), bude stažen. Legislativní opora je v těchto nekalých praktikách dnes naprosto nedostačující, a proto výhledově je jediná cesta technologický pokrok pro odfiltrování a automatickou detekci spamu. Ta je aktuálně stále pozadu, v ideálním případě by měl Facebook sám detekovat podvodný obsah vytvořený boty a nenechat je publikovat a sponzorovat na své síti.

 

 

4 / PROSÍME VÁS, POMOZTE NÁM A NAHLASTE PODVODNÝ OBSAH!

 

! aktualizace 17. 10. 2021

Otevřete si prosím odkaz níže, který nevede přímo na žádný závadný obsah, ale pouze na stránku Facebooku, kde se uvádí výpis aktuálně spuštěných podvodných reklam:

 

  1. otevřete tuto stránku → https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=CZ&view_all_page_id=111333597875221&search_type=page&media_type=all
  2. Rozklikněte prosím u každé podvodné reklamy tři tečky vpravo nahoře a z nabídky vyberte „Nahlásit reklamu“.
  3. Následně zvolte „Spam“ a hotovo, moc Vám děkujeme 🙂

 

 

 

ZÁVĚR

 

Nejhorší na celé věci je skutečnost, že i kdyby na tuto podvodnou reklamu reagoval je jeden nebohý člověk z deseti tisíc oslovených tímto spamem, tak při takto vysoké frekvenci spamování po celém světě se to těmto šmejdům vyplatí jako dobrý byznys model. A přestože možná někoho z Vás napadl sarkazmus, že pokud člověk uvěří takovým podvodným reklamám, kde dokonce nejsou ani věty česky správně, tak si vyhodit peníze za takový produkt zaslouží, uvědomte si prosím následující. Přestože drtivá většina našich čtenářů snad rychle pozná, že se jedná o podvod a ukradené fotografie, většině lidí, kteří se zdravým životním stylem teprve začínají, nemusí být na první pohled jasné, že se jedná o podvod a že reklamní tvrzení jako „zhubněte břicho za týden, zhubněte 25 kg tuku za měsíc“ jsou naprosto nesmyslné. A když vidí u produktu fotku odborníka, kterého znají z televize, tak tomu velká část lidí automaticky věří.

 

Stejně tak ne všichni lidé, kteří už mají nějaké povědomí o výživě, ale mají automaticky i vysokou informační gramotnost. A o samotné existenci automatického generování podvodných reklam a webů pomocí algoritmů a botů třeba vůbec nevědí. To bohužel dokládají i lidé, kteří uvedenou podvodnou reklamu na Facebooku sdíleli se slovy „podívejte se, co to Roubík propaguje za blbost“. Sice správně poznali, že se jedná o „blbost“ a daný produkt je nesmysl, ale už je ani nenapadlo, že je celá tato reklama podvod založený na ukradených fotkách Lukáše Roubíka a že s daným produktem nemá on ani uvedené celebrity absolutně nic společného. Proto Vás prosíme, klikněte na uvedenou stránku a podvodné reklamy nahlaste a sdílejte tento článek i mezi své přátele a kolegy. My z této situace sice nemáme opravdu žádnou radost, ale je to výborná příležitost, jak širší veřejnosti vysvětlit a popsat moderní formy spamu a automatických algoritmů, které se Vám snaží prodat „zázračné produkty na rychlé hubnutí, rychlé zbohatnutí anebo prodloužení penisu“ a které také v dnešní době ale také analogicky vytvářejí a šíří dezinformace po celém světě. Kritické myšlení a kritické hodnocení všech informací na internetu a sociálních sítích je čím dál tím důležitější a to nejen v oblasti hubnutí! Děkujeme Vám za pomoc!

 

 

Zdroje:

 

  1. https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/665883/vyzivovy-poradce-petr-havlicek-sproste-ho-zneuzili.html
  2. https://www.blesk.cz/clanek/celebrity-ceske-celebrity/636180/zneuziti-kateriny-cajthamlove-nepomohla-mi-ani-kriminalka.html
  3. https://www.novinky.cz/krimi/clanek/kardiochirurg-pirk-se-obratil-na-policii-kvuli-zneuziti-sveho-jmena-40347487

 



Nedávno proběhl již 3. ročník
Mezinárodní konference Moderní Výživy!

Pořiďte si přístup ke kompletnímu záznamu konference (po neomezenou dobu).
Čeká Vás bohatý program v podání 8 řečníků ze 4 zemí.

blank

Hlavním cílem konference je přinést vědecky podložené informace o výživě od odborníků srozumitelnou formou pro širokou veřejnost. Na konferenci se za jeden den dozvíte evidence-based informace z různých oblastí výživy od špičkových odborníků z ČR, ze Slovenska, Irska i USA, které najednou nikde jinde neuslyšíte!