Zhubneme pitím teplé vody, jak tvrdí Simona Krainová?

Možná jste se už někdy setkali s tvrzením, že je zdravé pít teplou vodu. Nejznámějším popularizátorem této myšlenky je v zahraničí pravděpodobně tenista Novak Djokovič, který v rozhovorech vždy zdůrazňuje, že pije zásadně teplou vodu, protože studená voda by mu zpomalovala trávení. Minulý týden se s podobným tvrzením podělila v médiích i paní Simona Krainová, že údajně „pitím teplé vody můžeme efektivně hubnout“. Protože jste nám tento článek ze super.cz poslední týden hojně posílali, rozhodli jsme se pro Vás toto téma pití studení či teplé vody komplexně zpracovat.

 

Rádi bychom hned na úvod zdůraznili, že tento příspěvek není žádný útok na paní Krainovou a s řadou jejích doporučení v článku souhlasíme – např. vyřazení sladkých limonád, omezení alkoholu a polotovarů, zamezení přejídání se apod. – to jsou skutečně doporučení, ze kterých by si měla většina veřejnosti vzít příklad. Stejně tak, pokud paní Krainová individuálně nejí po 18 hod anebo omezuje maso, tak pokud maso vhodně nahrazuje jinými zdroji bílkovin a mikronutrientů a od rána do 18 hod se stravuje kvalitně, nemusí omezování masa anebo půst po 18 hod znamenat žádný problém. Nejdůležitější je, že je to pro ni takto udržitelné a individuálně jí to vyhovuje, Vám to ale vyhovovat nemusí. Stejně tak je nám velmi sympatická propagace pravidelných pohybových aktivit, zejména běhu a cvičení. S čím naopak nemůžeme kategoricky souhlasit, jsou tvrzení, že pití teplé vody po celý den urychluje metabolismus, rychleji spaluje kalorie a pomáhá efektivně hubnout. Pojďme se tedy na téma pití studené a teplé vody podívat!

 

Pití teplé vody samozřejmě nevymyslel tenista Novak Djokovič, ale toto doporučení pochází z tradiční ájurvédské medicíny, podle které může studená voda způsobit v těle nerovnováhu a zpomalit proces trávení. V ájurvédské tradici prý může studená voda „utlumit oheň, který pohání všechny naše systémy v těle“, a naopak teplá voda pomáhá usnadnit trávení. Jak je to doopravdy?

 

 

TROCHA FYZIOLOGIE

 

Působením tepla na náš organismus dochází obecně k vazodilataci, tedy k rozšíření průsvitu cév, lepší cirkulaci krve a tím také ke snížení krevního tlaku a menší zátěži na naše srdce. Proto je nám tak příjemná teplá koupel, která nám může pomoci se zrelaxovat po fyzické i psychické stránce. Naopak obecně působením chladu dochází k vazokonstrikci, tedy ke zmenšení průsvitu cév a tím ke zvýšení krevního tlaku a větší zátěži na naše srdce. To je přesně ten důvod, proč odmalička slýcháme, že pokud jsme v létě rozehřátí např. sportem na přímém slunci, nemusí být rozumné skočit hned šipku do ledové vody, protože někoho, kdo není na prudké změny teplot zvyklý, může tato náhlá změna teploty a krevního tlaku zabít. Naopak, pokud pravidelně trénujete svůj kardiovaskulární systém na změny teplot ať už v sauně a ledovém bazénku anebo při venkovním otužování, může být tento pravidelný trénink pro Váš kardiovaskulární systém prospěšný a Váš organismus na změny teplot a krevního tlaku bude lépe adaptovaný.

 

Zpátky k pití teplé nebo studené vody. Příznivci pití teplé vody analogicky věří, že když vypijeme teplou vodu, dojde v naší trávicí soustavě k rozšíření cév, tím k lepšímu prokrvení trávicí soustavy a tím k lepšímu trávení. Naopak, po vypití studené vody dojde podle nich k vazokonstrikci, tedy omezení průtoku krve trávicí soustavou a tím ke zpomalení trávení. Realita je ovšem taková, že na podporu takového tvrzení neexistují žádné seriózní vědecké důkazy a je založen pouze na anekdotálních důkazech jednotlivců. Zaprvé, pití vody jako takové (ať už teplé či studené) pomáhá udržovat naši trávicí soustavu v pohybu a tím, jak se vypitá voda posouvá naším žaludkem a střevy, pomáhá našemu organismu lépe odstraňovat odpadní látky (neboli se „detoxikovat“) a je to i prevence zácpy. Příznivci pití teplé vody věří, že právě tento efekt podpory trávicí soustavy je vyšší při vyšší teplotě vypité vody, ale pro podporu tohoto tvrzení chybí seriózní důkazy. Zadruhé, pokud najednou vypijeme třeba 0,4 l teplé vody, je velmi diskutabilní, nakolik toto množství ovlivní skutečně vazokonstrikci nebo vazodilataci v trávicí soustavě, protože vypití tohoto množství vody samozřejmě není srovnatelné se skokem do ledové anebo teplé vody a po vypití vody dojde v našem trávicím traktu poměrně rychle k vyrovnání teploty této vypité vody na teplotu našeho organismu tak, jak voda prochází našimi ústy, jícnem, žaludkem a střevem.

 

Nicméně, pokud máte subjektivně pocit, že pití teplé vody pomáhá Vašemu trávení, tak ji klidně pijte 🙂 Velká část lidí je navyklá si zejména ráno dát teplý nápoj (např. čaj nebo kávu), protože mají pocit, že jim to pomůže se ráno na toaletě lépe vyprázdnit. Pokud se nebavíme o nějakých extrémech, kde hrozí opaření anebo poškození jazyka a jícnu, pití teplé vody anebo nápoje (cca 55-65 °C) nemá na náš organismus žádná negativa.

 

 

TRÁVENÍ VS. HUBNUTÍ

 

To by byl vliv na naše trávení, má ale pití teplé vody skutečně pozitivní vliv na urychlení metabolismu a rychlejší spalování kalorií, snížení váhy a efektivní hubnutí, jak tvrdí paní Krainová? Nejdříve je nutné si uvědomit, že lepší trávení neznamená rychlejší metabolismus, protože paní Krainová v článku doslova tvrdí: „Důvod? skvěle napomáhá trávení neboli urychlení metabolismu.“ Zde ale neexistuje žádné „neboli“, protože rychlost trávení a rychlost našeho metabolismu jsou dvě odlišné věci. Jinými slovy, pokud bychom nějakým způsobem urychlili střevní peristaltiku a vylučování trávicích enzymů a transport živin skrze střevní stěnu do portální krve, neznamená to, že se tím automaticky zvýší celkový energetický výdej našeho organismu. Pokud bychom chtěli být opravdu do puntíku přesní, tak z hlediska energetického výdeje a spalování kalorií je realita PŘESNĚ OPAČNÁ! Náš organismus si za fyziologických podmínek totiž udržuje velmi přísně teplotu tělesného jádra v poměrně úzkém rozmezí a pokud pijeme studenou vodu, náš organismus skutečně musí spálit více kalorií v rámci termogeneze na to, aby tuto teplotu tělesného jádra vyrovnal. Pokud se tedy bavíme o urychlení metabolismu a spalování více kalorií, tento efekt bude mít pití STUDENÉ a nikoliv teplé vody! Samozřejmě, že velikost tohoto efektu je ale velmi malá a tato hodnota je prakticky téměř zanedbatelná, a proto účinným způsobem hubnutí není pití studené vody. Ale bohužel ani té teplé 🙂

 

 

TEPLÁ VS. STUDENÁ VODA

 

Pití studené či teplé vody pro nás ale může mít samozřejmě ve specifických situacích různé benefity. Pití studené vody může být velkým benefitem v kontextu pohybových aktivit, kdy studená teplota vypitých tekutin může přispívat k pomalejšímu nárůstu teploty tělesného jádra při tréninku nebo závodě a tím může prodloužit sportovní výkon. Naopak při pití vody o pokojové teplotě anebo přímo teplé vody dochází v kontextu pohybových aktivit k rychlejšímu nárůstu teploty tělesného jádra. Např. ve studii armády Spojených států z roku 1990 také zjistili, že pití teplé vody (40 °C) místo studené vody (15 °C) způsobilo, že účastníci studie pili méně, což může vést k dehydrataci. Pro rehydrataci v kontextu sportovního výkonu se proto doporučuje studená anebo pokojová teplota vody, nikoliv teplá voda. Obecně lze ale říci, že pití teplé vody nebo nápojů může být naopak příjemné v zimních měsících pro zahřátí tak, jako je zase příjemné pít studené nápoje v teplých měsících anebo v kontextu pohybové aktivity pro ochlazení organismu.

 

 

PRO ZASMÁNÍ (PRO POKROČILÉ)

 

Demagogii nekritických zastánců různých teorií krásně ilustruje článek o benefitech teplé vody na webu Medical News Today, kde s odkazem na studii TVRDÍ PŘESNÝ OPAK než citovaná studie (Boschmann, 2003)! Ve článku tvrdí, že záměna studené vody za teplou zlepšuje hubnutí a zvyšuje metabolismus o 30 %, citace z článku:

 

A study published in 2003 found that switching from drinking cold water to hot water could increase weight loss. Researchers found that drinking 500 ml of water before a meal increased metabolism by 30 percent. Raising water temperature to 98.6 degrees accounted for 40 percent of the increase in metabolism. This metabolic step-up lasted for 30-40 minutes, following water consumption.

 

Problém je akorát to, že tato studie popsala PŘESNÝ OPAK! Vědci totiž podávali subjektům studenou vodu s teplotou 22 °C a zjistili, že organismus tuto vodu po vypití ohřeje na teplotu organismu 37 °C a tím spálí nějaké kalorie navíc:

 

„Drinking 500 ml of water increased metabolic rate by 30%. The increase occurred within 10 min and reached a maximum after 30-40 min. The total thermogenic response was about 100 kJ. About 40% of the thermogenic effect originated from warming the water from 22 to 37 C.“

 

Jinými slovy, tato studie použitá v tendenčním článku o benefitech teplé vody naopak dokazuje přesný opak a potvrzuje naše tvrzení výše, že naopak spíše pití studené vody může mít nějaký (i když z pohledu celkového hubnutí nevýrazný) efekt na zvýšení výdeje energie a spalování kalorií.

 

 

ZÁVĚR

 

V ČR je obecně problém nízký pitný režim, kdy většina populace na optimální příjem tekutin za den zdaleka nedosahuje – oficiální doporučení je cca 35 ml / kg tělesné hmotnosti, pro 100 kg člověka to tedy znamená cca 3,5 l tekutin za den. Proto pokud Vám pití teplé vody pomůže navýšit celkový příjem tekutin, je to naprosto v pořádku. Nečekejte od pití teplé vody ale žádné zázraky, protože benefity, které pocítíte, nebudou velmi pravděpodobně způsobené teplotou vody, ale celkovým navýšením pitného režimu jako takového, který by pro Vás opravdu měl skutečně mít širokou škálu benefitů bez ohledu na teplotu vypité vody. Nicméně, pokud jedinou změnou ve Vašem životním stylu bude to, že budete vše dělat naprosto stejně jako dosud a budete pít stejné množství tekutin jako dosud ale s vyšší teplotou (protože to říkala paní Krainová jako způsob efektivního hubnutí) nestane se vůbec nic a můžeme Vám garantovat, že nezhubnete. Nehledejte proto „zázračné“ postupy od známých celebrit, které si přivezly ze Srí Lanky, a pokud už se od paní Krainové chcete v něčem inspirovat, tak vyřaďte slazené nápoje, omezte alkohol a polotovary, nepřejídejte se a pravidelně se hýbejte. S takovými doporučeními můžeme jen souhlasit.

 

 

 

Literatura:

 

  1. Boschmann, Michael, et al. „Water-induced thermogenesis.“ The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 88.12 (2003): 6015-6019.
  2. Girona, M., et al. „Cardiovascular and metabolic responses to tap water ingestion in young humans: does the water temperature matter?.“ Acta Physiologica 211.2 (2014): 358-370.
  3. Hosseinlou, Abdollah, Saeed Khamnei, and Masumeh Zamanlu. „The effect of water temperature and voluntary drinking on the post rehydration sweating.“ International journal of clinical and experimental medicine 6.8 (2013): 683.
  4. LaFata, Danielle, et al. „The effect of a cold beverage during an exercise session combining both strength and energy systems development training on core temperature and markers of performance.“ Journal of the International Society of Sports Nutrition 9.1 (2012): 1-8.
  5. Riera, Florence, et al. „Physical and perceptual cooling with beverages to increase cycle performance in a tropical climate.“ PLoS One 9.8 (2014): e103718.
  6. Szlyk, Patricia C., et al. „Patterns of human drinking: effects of exercise, water temperature, and food consumption.“ Aviation, space, and environmental medicine (1990).
  7. https://www.super.cz/820944-uz-zadna-nasana-protivna-zenska-simona-krainova-se-pochlubila-svou-figurou-snu-a-prozradila-recept-jak-na-ni.html
  8. https://www.healthline.com/health/is-drinking-cold-water-bad-for-you
  9. https://www.medicalnewstoday.com/articles/325038#benefits


blank