Alkohol a zdraví – nová rozsáhlá studie

Nová studie o alkoholu a jeho vlivu na naše zdraví, která byla publikována minulý týden v prestižním Lancetu!

 

Vztah mezi alkoholem a zdravím je velmi komplexní – na jedné straně se doporučuje střídmé pití alkoholu (např. červeného vína s obsahem resveratrolu) jako prevence proti kardiovaskulárním onemocněním a diabetu, avšak na druhé straně je nadměrná konzumace alkoholu spojována se zvýšeným rizikem asi 60 onemocnění včetně rakoviny. Jak je to tedy doopravdy?

 

Tato studie vnáší nové světlo do problematiky díky použití přesnější metodologie. Dřívější studie totiž mohou být zkreslené – tyto studie například nezohledňovaly konzumaci alkoholu turisty v jednotlivých zemích nebo docházelo ke zkreslení efektem “survival bias” nebo “healthy user bias”. To znamená, že výsledky epidemiologických studií mohl ovlivnit třeba fakt, že lidé, kteří pijí alkohol střídmě, jsou obvykle celkově zdravější, sportují a mají také vyšší příjmy.

 

Studie trvala 26 let, sbírala data ze 195 lokací a podílelo se na ní 512 výzkumníků z 243 institucí.

 

VÝSLEDKY:

  • konzumace 0 gramů alkoholu denně minimalizuje riziko poškození zdraví, vše nad toto množství je spojeno se zvýšeným rizikem některých onemocnění včetně rakoviny
  • v roce 2016 bylo přisouzeno 2,8 milionu úmrtí alkoholu
  • alkohol může celosvětově za téměř 10 % všech úmrtí v populaci mezi 15-49 lety
  • celosvětově je alkohol na 7. místě jako příčina předčasných úmrtí
  • podíl na vzniku zhruba 3 % všech typů rakoviny je přisuzován alkoholu
  • protektivní efekt alkoholu je zřejmě převážen rizikem vzniku rakoviny
  • jeden drink denně zvyšuje riziko vzniku jednoho z 23 zkoumaných onemocnění o 0,5 %, dva drinky už ale o 7 % a pět drinků dokonce o 37 %

 

⬇️ ZÁVĚR:

V minulosti některé studie poukázaly na to, že alkohol může být v malém množství prospěšný pro náš kardiovaskulární systém, avšak tento mírný protektivní efekt je zřejmě převážen zvýšeným rizikem vzniku rakoviny a dalších onemocnění spojovaných s konzumací alkoholu. Proto je nutné přehodnotit doporučení o “zdravém pití”, existují totiž bezpečnější způsoby jak podpořit svůj kardiovaskulární systém a to například cvičením nebo zdravou a vyváženou stravou.

 

Tags:


Buďte první komu dáme přednostně vědět o nových článcích.
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru ↓

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.