HIIT vs. Kardio

HIIT vs. Kardio

Shazujete tuk na léto do plavek? Vedle vhodné úpravy výživy je při tomto procesu samozřejmě velmi důležitý i pohyb, na který se nás také velmi často ptáte. A my vám vždy říkáme, že při redukci hmotnosti je ideální kombinovat silový trénink, HIIT a vytrvalostní aktivity jako je např. běh anebo třeba nordic-walking. Klíčové je ale hlavně to, aby vás dané pohybové aktivity bavily a dělali jste je skutečně pravidelně 🙂 Přesto někteří lidé neustále řeší, jestli je některá pohybová aktivita na pálení tuků efektivnější než jiná.

 

Pokud bychom se zaměřili na detaily, tak podle recentní meta-analýzy a systematického přehledu publikovaného nedávno v British Journal of Sports Medicine se znovu ukazuje, že vysoce intenzivní intervalový trénink (HIIT) může skutečně přispívat k lehce vyššímu pálení tuků než “klasické” kardio. A to i přestože při samotném kratším HIIT můžeme spálit méně kalorií než při delším kardio tréninku! HIIT totiž následně více zvyšuje klidový metabolismus a vy tak spálíte více tuku v hodinách po intervalovém tréninku než po kardiu. Díky tomu HIIT funguje jako protiváha nežádoucí přirozené adaptace organismu při redukčních dietách vedoucí ke snížení energetického výdeje, kdy se lidově řečeno “zpomaluje metabolismus”.

 

Tato informace ale v žádném případě nemůže být interpretována tak, že teď by pro hubnutí měli všichni přestat běhat a začít dělat pouze intervalový trénink. Tato informace pro nás může být důležitá v praxi spíše v tom, že intervalové tréninky jsou kratší, a proto pro velkou část lidí může být snazší je pravidelně zařazovat a skutečně u nich vydržet. Jak ukazuje další meta-analýza nedávno publikovaná v časopise Scandinavian Journal of Medicine and Science in sports, HIIT má nižší míru vynechání tréninku (dropout rate) než je tomu při dodržování klasického kardia. HIIT tedy může být pro řadu (obézních) lidí pro pálení tuků atraktivnější alternativou, protože přináší stejné či ještě lepší výsledky a přitom vyžaduje méně času a pro velkou část lidí může být i zábavnější než klasické kardio.

 

Nicméně stejně jako pro výživu platí, že nejlepší dieta je ta dlouhodobě udržitelná, pro pohyb to platí naprosto stejně! Vyberte si takové pohybové aktivity, které jsou pro vás udržitelné, baví vás a jste schopní je pravidelně zařazovat do svého každodenního režimu.

 

Literatura:

 

Viana, Ricardo Borges, et al. „Is interval training the magic bullet for fat loss? A systematic review and meta-analysis comparing moderate-intensity continuous training with high-intensity interval training (HIIT).“ Br J Sports Med 53.10 (2019): 655-664.

 

Reljic, Dejan, et al. „Prevalence and predictors of dropout from high‐intensity interval training in sedentary individuals: A meta‐analysis.“ Scandinavian journal of medicine & science in sports(2019).

 

Odkaz na FULL texty:

https://bjsm.bmj.com/content/53/10/655

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1111/sms.13452

 



Buďte první komu dáme přednostně vědět o nových článcích.
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru ↓

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.