Zatěžuje vysoký příjem bílkovin ledviny?

Obáváte se negativního vlivu vysokého příjmu bílkovin na Vaše zdraví a ledviny? Podle současného vědeckého poznání nemá ani dlouhodobě zvýšený příjem bílkovin v rozmezí 1,5 – 2,2 g / kg u zdravých lidí žádný negativní zdravotní efekt a u sportovců krátkodobě až do výše 3 g / kg (např. v předsoutěžní přípravě v kulturistice a fitness), kdy vysoký příjem bílkovin zvyšuje u sportovců termogenezi a sytost.

 

Musí být ale dodrženy 3 zásady: 1) je dodržován pitný režim, 2) nejedná se o skokové navýšení příjmu bílkovin (běžné riziko u začínajících sportovců), 3) není zvolen extrémní výživový postup, který by současně s vysokým příjmem bílkovin na několik týdnů prakticky vyřadil sacharidy a tuky z jídelníčku (časté riziko v soutěžním bikiny fitness). Pokud je totiž celkový energetický příjem tvořen z cca 80 a více % bílkovinami na úkor ostatních makroživin (v anglické literatuře označováno jako “rabbit starvation”), může skutečně docházet ke zvýšenému zatížení ledvin, vyššímu riziku tvorby ledvinových kamenů, snížené rovnováze vápníku v organismu a zvýšenému riziku řídnutí kostí i u sportovců.

Tags:


Buďte první komu dáme přednostně vědět o nových článcích.
Přihlaste se k odběru našeho newsletteru ↓

Souhlasím se zpracováním osobních údajů.