Zázračná dieta herečky z ulice: Fungují tekutá probiotika na hubnutí?

Bohužel, máme tady opět další velkou kauzu, ve které známá celebrita veřejně tvrdí nesmysly o výživě, drží přísné půsty, propaguje „zázračné“ suplementy a dokonce v tomto případě nabízí i konzultace. Tentokrát se jedná o českou dabérku a bývalou herečku z pořadu Ulice, Terezu Bebarovou, která se rozhodla na Instagramu radit svým fanynkám a více než 40 000 sledujícím s výživou a zdravým životním stylem. Na tom by nebylo zase tak nic špatného, pokud odhlédneme od toho, že pro to nemá herečka dostatečnou kvalifikaci a pokud by rady a doporučení dávaly smysl a nejednalo by se často o velmi extrémní postupy nebo prodej suplementů… Její přístup k medicíně také hezky demonstruje výrok: „Asi patnáct let jsme nepotřebovali ani praktického lékaře, léčíme si všechno doma sami.“1. Vzhledem k tomu, že nám od Vás jen za poslední týden přišlo na tuto kauzu několik desítek dotazů a podnětů, rozhodli jsme se pro Vás toto téma domnělého vlivu tekutých probiotik na hubnutí komplexně zpracovat. O co se tedy konkrétně jedná?

 

Vše začalo propagací tekutých produktů s obsahem probiotik a dalších složek, kdy téměř každá druhá fotka nebo video na Instagramu herečky zobrazuje tyto suplementy nebo jejich užívání. Nyní paní Bebarová dokonce uspořádala výzvu, kde je jejím „pokusným králíkem“ manžel (a zřejmě i spoustu jejích fanynek), na kterém zkouší několik různých produktů v kombinaci s „osvědčenými metodami“. Její manžel podle jejích slov dosud dodržoval pouze tzv. „pivní dietu“, jeho cílem je tedy redukce hmotnosti. Mimoto ještě paní Bebarová pod téměř každým příspěvkem vyzývá její fanoušky k tomu, aby ji napsali, pokud potřebují poradit. Jak hubnutí dopadlo?

 

Podle známé herečky její manžel již po 9 dnech zhubnul 5 kg. Jak je to možné? Našla herečka opravdu zázračný postup, jak velmi rychle shodit do plavek?

 

Nenašla! Při náhlé a radikální změně stravovacího režimu s vysokým obsahem sacharidů, piva a ultrazpracovaných potravin je tato rychlá redukce hmotnosti naprosto běžná. Pokud její manžel tedy omezil přijaté kalorie ve stravě, sacharidy, pití alkoholu a případně nasadil i nějakou formu přerušovaného hladovění, které sama herečka doporučuje, došlo k tomu, že se vyprázdnil obsah jeho střev a došlo k poklesu zásob glykogenu v těle, který na sebe váže relativně velké množství vody. Neznamená to tedy, že by za tak krátký čas redukoval 5 kg tělesného tuku, což je fyziologicky za normálních okolností nemožné, ale většinu ztracené hmotnosti představovala tělesná voda.

 

JSOU TATO RYCHLÁ HUBNUTÍ NEBO MĚSÍČNÍ VÝZVY SPRÁVNÉ?

 

V klinické výživě se někdy velmi rychlé redukce hmotnosti používají, ale jde o opravdu extrémní případy, kdy například pacient se 3. stupněm obezity musí rychle shodit hmotnost před diagnostickým nebo chirurgickým zákrokem, který je pro něj životně důležitý.

 

Pokud se ale podíváme na běžnou veřejnost, která např. potřebuje redukovat pouze pár kilogramů, jsou tyto měsíční výzvy a rychlé redukce v naprosté většině případů špatně. Je to kvůli tomu, že nás v podstatě nic nenaučí o výživě a zdravých návycích. Pokud takto rychle zhubneme, obvykle ztracenou hmotnost nabereme velmi rychle zpět (např. po skončení měsíční výzvy). Je tedy mnohem lepší udělat změny v jídelníčku a v našem životním stylu, které budou dlouhodobě udržitelné a vytvořit si tak správné návyky. I podle velkých epidemiologických studií se ukazuje, že nejvíce efektivní diety jsou takové, které dokážeme držet i dlouhodobě.2 Dokážete celý život držet půst nebo užívat velké množství suplementů?

 

Možná si nyní říkáte, jakou roli v rychlé redukci hmotnosti mohly hrát tekuté produkty s obsahem probiotik. Pojďme se na to podívat.

 

 

MOHOU PROBIOTIKA URYCHLIT HUBNUTÍ?

 

Pokud se podíváme na statistiky, tak probiotika patří po vitaminech a minerálních suplementech mezi jedny z nejvíce užívaných suplementů vůbec.3 Jejich účinky jsou ale velmi často přeceňovány a mnohdy také bývá problém s jejich kvalitou. Jde konkrétně o to, že je důležité, aby se do našich střev dostalo dostatek živých bakterií, aby vůbec probiotika mohla mít nějaké účinky. Také bývá problém v tom, že konkrétní preparáty často neobsahují deklarovaná množství živých bakterií, případně některé bakteriální kmeny v nich chybí nebo naopak přebývají.4 V neposlední řadě probiotika obvykle fungují jen po tu dobu, co je suplementujeme.

 

Jestliže se konkrétně podíváme na studie, které se hubnutím a suplementací probiotik zabývaly, zjistíme, že probiotika opravdu fungují, ale (pouze) pokud je budeme kombinovat s dietou a fyzickou aktivitou.5 Jinými slovy výsledky těchto studií jsou zkresleny cvičením a redukční dietou a je téměř jisté, že vám probiotika nebudou fungovat na hubnutí, pokud neupravíte svůj jídelníček a pohybový režim.

 

Benefity probiotik v oblasti hubnutí tedy nejsou dostatečně prokázány a ukazuje se spíše, že na redukci tělesné hmotnosti žádný znatelný vliv nemají.6 Například Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) dosud neschválil pro probiotika žádná zdravotní tvrzení o jejich benefitech.7

 

Obecně tedy platí, že i když nějaké benefity mohou mít, je špatné tvrdit, že každý z nás potřebuje probiotika suplementovat. Jejich benefity se potom odvíjí od toho, které bakteriální kmeny (a jejich celkový počet) jsou v doplňku výživy zastoupeny. Sázkou na jistotu je spíše konzumace fermentovaných potravin, které živé bakterie přirozeně obsahují a jejich benefity jsou více prokázány.8 Jsou to potraviny jako jogurty, kefíry, kimči, tempeh, miso nebo kysané zelí.

 

 

MAJÍ PROBIOTIKA NĚJAKÁ RIZIKA?

 

Rizika suplementace probiotiky u zdravých osob jsou opravdu velmi minimální, nicméně pozor si musí dát lidé s oslabeným imunitním systémem nebo s chronickými onemocněními, kde by opravdu probiotika mohla představovat mikrobiální riziko.9

 

Problém může být v případě, kdy některé herečkou doporučované produkty obsahují další složky, které při neuváženém užití mohou nežádoucí účinky opravdu vyvolat. Například vláknina z kořene čekanky je super, ale při jejím nadbytku ve stravě může dojít k nadýmání, bolestem břicha, zácpě nebo případně i průjmu. Dále také obsažený glukomannan může při nedostatečném pitném režimu vyvolat dušení nebo obstrukci trávicí soustavy, před čímž varovaly i oficiální instituce v Kanadě.10

 

 

JAK SE VYZNAT V DOPORUČENÍCH NA INTERNETU?

 

Nebojte se v dnešní době pochybovat o zázračných dietách nebo suplementech, které doporučují na sociálních sítích herečky z Ulice, zpěvačky nebo influenceři. Pochybujte také o svých vlastních názorech a přesvědčeních. Velmi jednoduchým poznávacím znakem, jak poznat kvalitní zdroj informací, je oficiální vzdělání v daném oboru a také správné používání a citace zdrojů – např. vědeckých studií nebo doporučení od oficiálních organizací pro podporu svých tvrzení.

Zdroje:

  1. https://www.expres.cz/celebrity/tereza-bebarova-pece-cela-zeme-rozhovor-dortem-proti-rakovine.A220405_223420_dx-celebrity_sal
  2. GIBSON, Alice A.; SAINSBURY, Amanda. Strategies to improve adherence to dietary weight loss interventions in research and real-world settings. Behavioral Sciences, 2017, 7.3: 44.
  3. https://www.nccih.nih.gov/health/statistics-from-the-national-health-interview-survey
  4. DORON, Shira; SNYDMAN, David R. Risk and safety of probiotics. Clinical Infectious Diseases, 2015, 60.suppl_2: S129-S134.
  5. ÁLVAREZ-ARRAÑO, Valentina; MARTÍN-PELÁEZ, Sandra. Effects of probiotics and synbiotics on weight loss in subjects with overweight or obesity: A systematic review. Nutrients, 2021, 13.10: 3627.
  6. PARK, Sunmin; BAE, Ji-Hyun. Probiotics for weight loss: a systematic review and meta-analysis. Nutrition research, 2015, 35.7: 566-575.
  7. https://www.fsai.ie/faq/probiotic_health_claims.html
  8. ŞANLIER, Nevin; GÖKCEN, Büşra Başar; SEZGIN, Aybüke Ceyhun. Health benefits of fermented foods. Critical reviews in food science and nutrition, 2019, 59.3: 506-527.
  9. https://www.medicalnewstoday.com/articles/best-probiotics-for-weight-loss#risks
  10. https://web.archive.org/web/20100204224908/http://www.hc-sc.gc.ca/ahc-asc/media/advisories-avis/_2010/2010_16-eng.php


blank